شماره تماس مستقیم : ۳۳۱۱۷۷۲۳ ۰۲۱
0

اینورتر چیست؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 14 مهر 1398 در ساعت 13 : 52 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

    اینورتر نوعی کنترلر موتور می باشد که به وسیله تغییر فرکانس و ولتاژ اعمال شده به موتور الکتریکی ، آن را کنترل و هدایت می کند. VFD علامت اختصاری اینورتر می باشد (Variable Frequency Drive) و نام تخصصی آن درایو بوده که در صنعت اتوماسیون بیشتر با نام اینورتر شناخته می شود.یکی از پرکاربرد ترین دستگاهی که امروزه در صنعت استفاده می شود اینورتر یا درایو می باشد. علم و تکنولوژی همواره در جهت بهبود صنایع و برطرف کردن مشکلات پیش می رود و یکی از مهمترین تجهیزاتی که امروزه کاربرد فراوانی در صنعت دارد اینورتر می باشد. در اکثر مواردی که یک الکتروموتور در جایی نصب شده باشد یک اینورتر برای کنترل دور و راه اندازی آن وجود خواهد داشت.

    پارامتر فرکانس (یا هرتز) جریان برق متناوب مستقیماً با سرعت دور موتور (RPM) مرتبط است. به عبارت دیگر ، هرچه فرکانس بالاتر باشد،RPM بیشتر می شود. اگر فرکانس برق اعمال شده بر روی یک موتور AC 50 هرتز باشد (مانند برق شهر کشورهایی مانند ایران و چین) ، موتور با سرعت نامی خود کار می کند. اگر فرکانس بالای 50 هرتز افزایش یابد ، موتور سریعتر از سرعت نامی خود کار می کند و اگر فرکانس برق تأمین کمتر از 50 هرتز باشد، موتور کندتر از سرعت نامی خود کار می کند.  زمانی که نیاز نداریم یک موتور الکتریکی با سرعت دور نامی خود کار کند می توان از یک اینورتر برای پایین آوردن RPM آن موتور الکتریکی استفاده نمود. با تغییر پارامتراهای برنامه اینورتر سرعت موتور را می توان افزایش یا کاهش داد تا بتوانیم موتور الکتریکی را به صورت دلخواه خود کنترل کنیم. اختراع اینورتر (درایو) نوآوری بزرگی در صنعت بوده که مزیت اصلی دیگر آنها کاهش مصرف برق و همچنین راه اندازی نرم موتورهای AC می باشد.

ساختمان یک اینورتر معمولی را می توان به سه بخش عمده تقسیم کرد:

1- بخش مبدل برق

2-  بخش کنترلر ریز پردازنده (CPU) و بخش کنترل که شامل فرمان های خارجی و سیگنال هایی برای کنترل عملکرد درایو است.

3-  بخش برق که ابتدا ولتاژ AC به DC تبدیل می شود و سپس ولتاژ DC به ولتاژ AC سه فاز برگردانده می شود.

 

شکل زیر شامل سه بخش جداگانه برای نشان دادن اساس کار اینورتر است:

1- یکسو کننده

2- فیلتر

3- بخش سوئیچینگ که از ترانزیستورهای معمولی و insulated gate bipolar transisors (IGBT)  استفاده می کند تا ولتاژ DC را با فرکانس مناسب به ولتاژ AC برگرداند.

 ساختمان اینورتر

 

در شکل بالا: درایو به صورت سه بخش جداگانه نشان داده شده است: یکسو کننده (جایی که AC به DC تبدیل می شود)؛  مدار میانی DC که شامل خازن و سلف برای فیلترینگ است؛ بخش سوم مبدل DC  به AC است که در آن برق DC به AC سه فاز برگردانده می شود.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()